Sommige heftruckchauffeurs zitten per dag 7 uur in hun heftruck. Anderen stappen juist 30 keer in en uit. Welk werk je ook doet, je lichaam staat bloot aan ergonomische risico’s. Ewout Brehm van Buro voor Fysieke Arbeid geeft 5 tips om jezelf gezond te houden.

Stel je stoel goed in
Niet iedere chauffeur heeft de beschikking over zijn eigen heftruck. En niet alle chauffeurs zijn even lang of even zwaar. Dus raadt Brehm aan om vóór ieder ritje 30 seconden te besteden aan de instelling van de stoel. ‘In eerste instantie kijk je of je met je voeten comfortabel bij de pedalen kunt. Vervolgens controleer je de vering. Als je 75 kilo weegt, stel je die anders af dan je collega die 25 kilo zwaarder is.’

Denk aan je knieën
Brehm ziet het vaak gebeuren: chauffeurs bedienen de pedalen met het puntje van hun schoen. Niet verstandig, ‘Dan moet je namelijk veel draaien met je voet en dan draait je knie mee. Maar die knie is gemaakt om te buigen en te strekken; dat draaien is juist belastend.’
‘Kijk ook uit bij het uitstappen. Veel chauffeurs maken dan een draaiende beweging naar links of rechts, in de richting waar ze heen moeten. Ook dat stelt je knieën op de proef.’

Stap uit zoals op een ladder
Nog een tip voor het uitstappen. ‘Veel mensen stappen uit zoals ze een trap aflopen’, zegt Brehm. ‘Met hun gezicht naar voren dus. Maar als je dat doet, ben je bijna gedwongen om van de laatste trede naar beneden te springen. Slecht voor je knieën. Dus kun je beter doen alsof je afdaalt op een ladder: eerst je rug en billen en dan de rest.

Zorg voor actieve ontspanning
Een tip voor chauffeurs die lange tijd in hun heftruck doorbrengen: kom uit de zitmodus. ‘Hoe meer afwisseling, hoe beter’, zegt Brehm. ‘Als je 7 tot 8 uur per dag in een truck zit, ga dan in je pauze niet je broodje eten op een stoel, maar loop naar buiten voor een wandelingetje. En zorg ook voor kleinere pauzes: loop iedere 30 minuten 100 seconden om je heftruck. Zie het als veiligheidsinspectie.’

Kijk uit voor je nek
Moet je als chauffeur pallets weghalen van hoger dan 5 meter? Ook hier ziet Brehm een risico. ‘Je draait je nek dan helemaal omhoog. Dit is belastend. En dat terwijl het helemaal niet nodig is. Alleen als er daadwerkelijk iets op de lepels staat, moet je de lepels met je ogen volgen. Heb je geen lading, dan is dat niet nodig. Bedenk ook dat je stoelen tegenwoordig vaak naar achteren kunt klappen. Daarmee wordt het volgen van de lading gemakkelijker, en minder belastend.’

overgenomen uit de Nieuwsbrief Keur Informatief – maart 2017 van de BMWT

Shares