Langdurig zitten is slecht voor het lichaam. Dat geldt voor bureauwerkers, maar zeker ook voor heftruckbestuurders die nauwelijks hun stoel afkomen. Het Buro voor Fysieke Arbeid adviseert hen om het langdurig rijden op een heftruck af te wisselen met andere werkzaamheden.

Op een doordeweekse dag zitten Nederlandse werknemers gemiddeld 10,1 uur. Van alle mensen in Europa komen wij het minst vaak van onze stoel af. Wij zitten niet alleen tijdens het werk, maar ook tijdens de pauze in de kantine, in de auto op weg naar huis en ’s avonds op de bank. Eén op de zeven Nederlanders loopt zelfs niet meer dan tien minuten per dag. Dat zijn de cijfers uit een factsheet van TNO. Dit onderzoeksinstituut hanteert als richtlijn dat mensen na elke 30 minuten zitten minstens 100 seconden in beweging moeten zijn. Dat is iets meer dan anderhalve minuut per half uur.

Grotere belasting dan staan of lopen
Ook heftruckbestuurders zitten een groot deel van hun werkdag. Een aantal komt regelmatig van hun stoel af om folie rondom een pallet te verwijderen, een label te plakken of om een paar extra dozen op een pallet te stapelen. Maar veel heftruckbestuurders hebben alleen maar als taak om heen en weer te rijden met pallets, bijvoorbeeld tussen magazijn en productielijn. “Zitten vormt een veel grotere belasting voor het lichaam dan lopen of staan”, vertelt Ewout Brehm, directielid van het Buro voor Fysieke Arbeid.

Bij langdurig zitten is de grootste spiergroep van het lichaam, de bovenbeenspieren, inactief. Daardoor worden vetten en suikers minder goed in de cellen opgenomen, wat niet goed is voor een gezonde stofwisseling. Dit geeft een verhoogd risico op obesitas, diabetes type II en hart- en vaatziekten. “Uit onderzoek blijkt dat ook mensen die twee of drie keer per week intensief sporten niet erin slagen om de consequenties van langdurig zitten te compenseren.”

Wissel heftruckwerk af
Het beste advies aan heftrucksbestuurders luidt: zorg voor afwisseling. Wie niet regelmatig zijn heftruck af moet om een pallet om te stapelen of in folie te wikkelen, doet er goed aan om niet een hele dag heftruckwerk te verrichten. Bekijk dus de mogelijkheid om het werk voor deze heftruckbestuurders anders te organiseren, waardoor meer afwisseling ontstaat.

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, beseft Brehm. Als het heftruckwerk over meer medewerkers wordt verdeeld, zijn meer medewerkers met een heftruckcertificaat nodig. Ook de bestaande heftruckbestuurders moeten wellicht andere werkzaamheden leren. Kortom: de organisatie moet op meerdere punten worden aangepast. “In veel magazijnen hebben heftruckbestuurders een hogere status dan orderpickers. Maar vanwege hun gezondheid is het misschien toch verstandiger om dat patroon te doorbreken en een discussie te starten over een andere organisatie van het werk.”

Overgenomen uit de nieuwsbrief BMWT – Keur van februari 2018

Shares