350 kilo. Dat is het gewicht van een rolcontainer als die hoog is volgeladen. En dus moet degene die ermee rijdt, goed uitkijken voor blessures. Ewout Brehm van Buro voor Fysieke Arbeid geeft enkele tips.

Het is een warme zomer, en de rolcontainer is hoog opgestapeld met pakken frisdrank. Een zware last dus, maar de jongen die de container moet vervoeren, is niet onder de indruk. Met een enorme ruk brengt hij het gevaarte aan het rijden, en vervolgens trekt hij hem vijftig meter achter zich aan. Met één arm.

Heel stoer natuurlijk. Maar volgens Ewout Brehm van Buro voor Fysieke Arbeid is het niet verstandig. “Zo’n container vol frisdrank is loodzwaar. En juist zo’n enorm gewicht in beweging krijgen, kost veel kracht. Dus doe dat met beleid. Schat in wat zo’n container weegt, en zorg dat je er stabiel voor staat, met je gewicht op twee benen. Breng hem vervolgens in beweging met je beide armen.”

Wieltjes
Nog een tip: denk daarbij ook aan de zwenkwieltjes. “Als een rolcontainer tot stilstand is gekomen, staan die wieltjes vaak verschillende kanten op”, zegt Brehm. “Als je daarmee gaat rijden, kost het veel energie om die wieltjes weer in één richting te krijgen. Beweeg daarom die container een keer heel licht van links naar rechts. Dan krijg je die wieltjes automatisch in de goede stand.”

Oké, de jongen hierboven heeft zijn leven gebeterd en heeft de volgende container verantwoord aan het rijden gebracht. Nu kan hij hem veilig achter zich aantrekken, toch? “Nou nee”, zegt Brehm. “Het probleem zit hem in dat trekken. Heel vaak doen medewerkers dat met één arm, en ook nog eens met steeds dezelfde: hun voorkeursarm. Die is dus voortdurend gestrekt. Of in het jargon van de fysiotherapeuten: die zit in de eindstand. De kracht die je dan kunt leveren is minimaal, maar de belasting is juist het hoogst. Daardoor kunnen allerlei klachten ontstaan, vooral aan de schouder. Veel beter is het om zo’n container te duwen, en wel met beide armen.”

Toch trekken
Duwen in plaats van trekken dus. Maar wat als de container heel hoog is opgestapeld? “Dan is dat duwen inderdaad geen optie”, zegt Brehm. “Want als je dan achter die container gaat lopen, kun je natuurlijk niets meer zien. In zo’n geval moet je kiezen voor een andere werkwijze. Je brengt de container in beweging door eraan te trekken – maar dat trekken doe je met je gezicht naar die container toe, en met twee armen. Als je hem op die manier in beweging hebt gebracht, ga je ernaast lopen. Want als hij eenmaal aan het rollen is, kun je hem vaak met een hand in beweging houden. Je arm staat dan niet in de eindstand, en de belasting neemt enorm af.”

Bericht overgenomen uit de nieuwsbrief BMWT Keur – jaargang 12, november 2018

Shares