Stilstaan bij bewegen

“Mensen zijn tijdens het werk vaak bezig met het eindresultaat, niet met hoe ze dat resultaat behalen.”

In het kader van de nascholing van chauffeurs zijn in de maanden mei en juni bij Van Vliet contrans vier workshops gegeven over omgaan met fysieke belasting. De workshop is bedoeld om chauffeurs en bijrijders bewuster om te laten gaan met fysieke belasting. De trainer van Buro voor Fysieke Arbeid, Jordi van der Windt, is voordat hij de workshops gaf een ochtend mee geweest met een paar wagens voor het huisvuil. Het legen van kliko’s viel hem tegen:

“Ik ben hier duidelijk niet getraind in, waardoor ik met name de coördinatie mis om de kliko’s goed te kunnen sturen.”

Buro voor Fysieke Arbeid houdt zich bezig met vraagstukken rondom bewegen en fysieke belasting. Waarom wordt een handeling op die manier uitgevoerd? Wat is de meest efficiënte, minst belastende en de meest praktische manier om de handeling uit te voeren?

“Mensen zijn tijdens het werk vaak bezig met het eindresultaat, niet met hoe ze dat resultaat behalen. Het kostte de deelnemers best wel moeite om te vertellen waarom de kliko’s bovenhands gepakt worden en niet onderhands. Voor hen is het logisch om ze bovenhands te pakken. Ik wil weten waarom en de deelnemers daar over laten nadenken.”

vanvliet-1

In de workshop krijgen de deelnemers als eerste kennis over bewegen en fysieke belasting. Met die kennis worden vervolgens beelden van het werk geanalyseerd en wordt er van alles uitgeprobeerd en getraind met gevulde containers en kliko’s.

“Als je bewust bent van de fysieke belasting in het werk en je snapt waarom iets belastend is, dan kun je de fysieke belasting voor een groot deel zelf verminderen, het zit hem vaak in kleine dingen”

Bij iets nieuws bezig zijn of iets nieuws leren komt vaak ook meer tijd bij kijken.

“Ik hoor vaak van chauffeurs dat ze een handeling niet op een andere manier kunnen doen omdat het dan te veel tijd kost. Iets dat nieuw is kost in het begin een klein beetje extra tijd, maar als je het vaak doet, ben je net zo snel en heb je minder fysieke belasting. Bij autorijden denk je ook niet meer na, omdat je het vaak gedaan hebt!”

Er zijn natuurlijk verschillen tussen bedrijfs- en huisafval. Naast de wagens en containers, kunnen ook het aantal bijrijders, het aantal bakken op een dag en het gewicht van de containers flink verschillen.

“Dat werkzaamheden van elkaar verschillen is geen probleem. De principes die wij mensen aanleren zijn universeel. Je kunt ze ook toepassen bij het betegelen van je tuin of bij het optillen van je kind.”

De reacties van de chauffeurs die de workshop gevolgd hebben verschillen.

“De ene chauffeur is positiever dan de ander. Vaak zijn mensen die al klachten hebben het meest geïnteresseerd. Dat is soms wel jammer, want die klachten probeer je nou juist te voorkomen. Sommige chauffeurs zijn echt bezig met hoe je het vak zo goed mogelijk en met zo min mogelijk fysieke belasting kunt uitoefenen. Dat vind ik mooi. Er zijn ook chauffeurs die naar mijn mening vragen over hoe ze bepaalde handelingen doen. Ik zie dat als leuke interesse en ga daar altijd graag op in”

Shares