Thuis werken is heel anders dan op je vaste werkplek achter de computer zitten. Je thuis werkplek is niet speciaal afgestemd op het werken achter een beeldscherm. Je zit misschien wel op een gewone stoel aan de keukentafel. Niks instelbare stoel en aangepaste werkplek. Hierbij een aantal tips om je thuiswerkplek optimaal in te richten.

THUIS fit en gezond door de juiste instelling van de stoel

  • Goed zitten is zoveel mogelijk ondersteund zitten.
  • Je hebt de minste spanning in je nek- en schouderspieren als je onderarmen ontspannen op tafel kunnen liggen.
  • Als de stoel te laag is en je armen niet ontspannen op tafel kunnen liggen, kun je op een kussen gaan zitten.
  • Om goed rechtop te kunnen zitten, kun je een kussen achter je rug plaatsen
  • Wanneer je de stoel goed aanschuift, heb je optimale ondersteuning van de rug en armen.

THUIS fit en gezond door de juiste indeling van je werkplek

  • Zorg dat alles binnen handbereik ligt, vooral je muis. Je voorkomt hiermee belasting op je schouders en nek.
  • Werk je met een laptop? Gebruik dan een losse muis en toetsenbord.
  • Plaats je beeldscherm op hoogte zodat je recht naar voren kunt kijken: bovenrand scherm op ooghoogte.
  • Om vermoeide ogen te voorkomen kun je het beeldscherm het beste op armlengte afstand zetten.
  • Voorkom lang werken met een iPad. Dit geeft veel spierspanning in nek en schouders.

THUIS fit en gezond door voldoende afwisseling

  • Zorg voor voldoende afwisseling en beweegmomenten.
  • Zet je laptop eens op een kast of stapel boeken en werk staand. Dit geeft afwisseling in je houding en belasting.
  • Wanneer je niet typt of de muis gebruikt, al is het maar even, kun je het best je handen ontspannen neerleggen.
  • Probeer vooral staand of lopend te bellen.
  • Loop na elke 30 minuten zitten even 90 seconden rond. Lopen compenseert langdurig zitten het beste.
Shares