Werkplekonderzoek: tips voor uw organisatie

Uit TNO-onderzoek blijkt dat 40 procent van de werkenden last heeft van klachten arm, nek of schouders (KANS). Hoewel de werkplekken de afgelopen jaren sterk zijn verbeterd, betekent dit niet dat de klachten zijn verdwenen. Met deze tips werkt u aan oplossingen.

Het zou beroepsziekte nummer één worden: RSI, ook wel bekend als de muisarm. Zo’n twintig jaar later blijkt dat gelukkig heel erg mee te vallen. Een van de belangrijkste reden daarvoor is de sterke verbetering van de kwaliteit van de beeldschermwerkplekken van de meeste medewerkers. Met dank aan de komst van tafels en bureaustoelen die verstelbaar zijn en flatscreen schermen die minder ruimte innemen op bureaus.

Sterke daling RSI-klachten
Die verbeteringen hebben er het afgelopen decennium voor gezorgd dat een grote toename van het aantal RSI-gevallen is uitgebleven. Dit betekent echter niet dat daarmee ook de klachten voor beeldschermmedewerkers zijn verdwenen.

Klachten arm, nek, schouder

Behalve klachten arm, nek of schouders (KANS) komen ook rugklachten regelmatig voor bij beeldschermmedewerkers. De klachten ontstaan vaak geleidelijk, maar zorgen wel voor een groot deel van het ziekteverzuim.

Zittend werk

Een voorname reden daarvoor is de sterke toename van zittend werk. Medewerkers beschikken vaak niet over voldoende kennis over het goed instellen van hun eigen beeldschermwerkplek. Zeker bij het gebruik van flexplekken is dit een belangrijk gemis. Gezond beeldschermwerk en afstelling vragen om gerichte training, maar ook (maat)werkplekadvies bij blijvende klachten.

Ergonomische bureaustoel

Als een bureaustoel voldoet aan de richtlijn NPR, dan wil dat nog niet per se zeggen dat deze ook voor iedereen ‘voldoende geschikt’ is. Er is een toenemende belangstelling voor een duurzame bureaustoel met overtreffende instelbaarheid van arm- en rugleuningen.

Rugleuning

Daarnaast kan er behoefte zijn aan een bureaustoel met kwalitatief beter zitschuim die ook nog dynamisch en half staand/zittend werk mogelijk maakt. Bovendien hoeft volgens de richtlijn de rugleuning niet op maat te zijn, terwijl dit wel degelijk een essentiële bijkomstigheid kan zijn om iemand gegarandeerd beter te laten zitten.

Werkplek op maat

Een werkplek is natuurlijk heel persoonlijk en moet op maat worden ingericht en ingesteld. Er zijn twee belangrijke oorzaken die werken met een computer en beeldscherm belastend maken.

Gewrichten

Allereerst de belasting van je gewrichten. Denk aan nek, schouder en pols, omdat deze vaak of langdurig in de grenzen van het bewegen worden belast. Of het bedienen van je muis met een naar buiten gedraaide schouder en pols. Een centrale muis kan in sommige gevallen een uitkomst bieden, omdat je hiermee binnen je schouderrange werkt. Bovendien kan het positief bijdragen, omdat de muis minder vaak wordt vastgehouden.

Overbelasting spieren

Juist dat vasthouden kan leiden tot spierspanning en belemmering van de bloed- en lymfedoorstroming. Langdurige aanspanning van je spieren is dan ook de tweede belangrijke oorzaak. 

Arm en nekklachten

Dit kan ontstaan door opgetrokken schouders wanneer je de onderarmen niet voldoende ondersteunt of in je nek wanneer je hoofd naar voren neigt tijdens het beeldschermwerk. Zelfs je onderarmspieren kunnen onbewust langdurig worden aangespannen wanneer je vingers niet ontspant bij het bedienen van de muis of toetsenbord.

Minder belasting in drie stappen

Om je bewuster te zijn van je houding en de instelling van je werkplek, is het goed om bij aanvang van je werkzaamheden steeds drie stappen te doorlopen.

1. Juiste instelling van de bureaustoel

Ondersteund kunnen zitten is de basis van een goede houding. Deze ondersteuning is gericht op je onderarmen, je rug en je zitvlak. Met de juiste hoogte van je stoel kun je zorgen voor een goede ondersteuning van je zitvlak.

Armleuning

Met de juiste hoogte van de armleuningen kun je zorgen voor een ontspannen ondersteuning van de onderarmen. Dit geeft ook een lagere belasting voor de schouder- en nekspieren. Voor de rug is goede ondersteuning van belang. Dit kun je creëren met een goede instelling van de lendesteun en de juiste hoogte van de rugleuning.

Heup en knie

Het is wenselijk dat je heup iets hoger wordt afgesteld dan de knie. Dus niet de klassieke 90 graden-stand, maar net iets hoger. Zo creëer je een gunstigere bekkenpositie en daarmee wat meer opstrekking in je wervelkolom. Meestal worden drie vingers aangehouden tussen het onderbeen en de zitting om afknelling te voorkomen en optimaal draagcomfort te waarborgen.

2. Goede inrichting van de werkplek

Dit gaat vooral om de afstand tot en de hoogte van je beeldscherm. In sommige gevallen vraagt dit om maatwerk en moet het scherm bijvoorbeeld hoger worden gezet. Het belangrijkste is dat de rustblik en de kijk-as ongeveer in het midden van je scherm uitkomen. Als afstand kun je ongeveer ‘armlengte’ aanhouden.

3. Voldoende afwisseling in het werk

Ons bewegingsapparaat is niet gemaakt om de hele dag te zitten. Probeer dan ook te zorgen voor afwisseling in het werk. Dit kan door op bewuste momenten je overleg met collega’s te plannen. Doe je dit ook zittend of kan het staand? 

Bewegen

Werk je wel de hele dag op een vaste werkplek, zorg dan voor beweging. Dit kunnen korte momenten zijn, waarop je even gaat staan en een rondje loopt. Of wanneer je moet bellen. Bedenk dat je dit lopend kunt doen als dat kan. Zorg er in ieder geval voor dat jij je pauzes benut om in beweging te komen. 

Kwalitatieve ergonomie

In het werk is het moeilijk om je houding te vaak aan te moeten passen. Kwalitatieve ergonomie is bedoeld om je hierbij te helpen en ondersteunen. Er is focus op datgene wat je aan het doen bent en minder op een juiste ondersteuning of houding. Een goede instelling van je werkplek helpt al veel.

Gewoontes doorbreken

Vanuit daar kun je proberen te letten op je houding en de juiste ondersteuning. Probeer dit voor jezelf een aantal keren heel bewust te doen. Na verloop van tijd zullen deze nieuwe gewoontes inslijten en zal het steeds gemakkelijker gaan.

Coaching

Veel organisaties hechten waarde aan betrokken en effectieve coaching van hun beeldschermwerkers. Heeft u behoefte aan coaching? Neem gerust contact op met Ewout Brehm van het Buro voor Fysieke Arbeid. Hij en zijn collega’s zijn experts op het gebied van fysieke training. Ewout is direct bereikbaar op (06) 416 71 952.

Gegarandeerd beter zitten
Heeft u vragen over overtreffende ergonomie of maatwerk in zitvoorzieningen? Neem dan direct contact op met Marc Berrevoets. Hij laat uw werknemer met klachten gegarandeerd beter zitten. Marc is direct bereikbaar op (06) 105 45 095.

Klik hier voor meer tips over ‘Fit en Gezond Thuiswerken’

Klik hier voor meer informatie over de e-learning ‘Fit en Gezond Thuiswerken’ 

Klik hier voor de website van Berrevoets Ergonomische Zitoplossingen.

 

Shares